Dbałość o zrównoważony rozwój i środowisko naturalne uwzględnia również Kodeks Etyki dla GK LW „Bogdanka” S.A. oraz Polityka Compliance Grupy ENEA, która nakazuje nam m.in.:
- Polityka środowiskowa ENEA S.A.
Dlatego w przemyślany sposób wdrażamy kolejne rozwiązania pozwalające monitorować i minimalizować emisje gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń oraz racjonalnie zarządzamy zasobami przyrody. Dbamy również, by prowadzona przez nas działalność wydobywcza i wytwórcza nie zagrażała różnorodności biologicznej oraz trwałości procesów ekologicznych.
Dbałość o zrównoważony rozwój i środowisko naturalne uwzględnia również Kodeks Etyki dla GK LW „Bogdanka” S.A. oraz Polityka Compliance Grupy ENEA, która nakazuje nam m.in.:
Polityka Zakupowa Grupy Kapitałowej ENEA zawiera zasadę uwzględniania przy wyborze dostawców produktów i usług kryteriów pozacenowych, w tym aspektów środowiskowych, takich jak efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia. Kryteria oceny ofert są jednak określane indywidualnie dla każdego postępowania przetargowego, a wybrane aspekty środowiskowe są ich częścią tylko wtedy, gdy zostaną uznane za adekwatne do przedmiotu zamówienia. Jednocześnie umowy ze wszystkimi naszymi dostawcami zawierają zobowiązanie do przestrzegania postanowień Kodeksu Kontrahentów Grupy ENEA, w którym zapisaliśmy oczekiwania m.in. w zakresie ochrony środowiska naturalnego.
W postępowaniach ENEA Operator na dostawę środków transportu jednym z ocenianych kryteriów jest emisja CO2. Ponadto spółka, co do zasady, wyklucza z postępowań wykonawców będących osobami fizycznymi, których prawomocnie skazano za przestępstwa przeciwko środowisku regulowane art. 181-188 Kodeksu karnego.
Polityka komunikacji w Grupie ENEA zawiera zapisy mówiące, że komunikacja Grupy jest prowadzona w sposób promujący wartości proekologiczne, a jej działania sponsoringowe będą się koncentrować m.in. na obszarze ochrony środowiska.
W poszczególnych spółkach obowiązują dopasowane do ich specyfiki polityki, procedury, instrukcje oraz regulaminy obligujące je do ochrony i zrównoważonego korzystania ze środowiska, które są na bieżąco aktualizowane. Ponadto do wybranych zasad, np. określających sposób postępowania z wytworzonymi odpadami, muszą się dostosować firmy zewnętrzne wykonujące prace na terenie i na rzecz spółek Grupy. Stosują one także metodyki monitorowania i dokumentowania określonych oddziaływań na środowisko oraz osiąganych efektów działalności prośrodowiskowej.
Działalność spółek Grupy odbywa się w zgodzie z przyjętymi regulacjami wewnętrznymi, ale także ogólnie obowiązującymi przepisami prawa oraz treścią koniecznych zezwoleń i decyzji administracyjnych, m.in. takich jak uprawnienia do emisji zanieczyszczeń do powietrza, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia czy pozwolenia wodnoprawne.
0
W momencie publikacji Raportu (25 maja 2022 r.) trwały prace nad przygotowaniem kompleksowej, wspólnej dla całej Grupy ENEA polityki klimatycznej. Dokument będzie identyfikował najważniejsze ryzyka i szanse związane ze zmianami klimatu, określał sposoby i zasady zarządzania nimi, a także wyznaczał firmie cele klimatyczne i wskaźniki ich realizacji.
Od 16 lutego 2021 r. osobą odpowiadającą w Grupie ENEA za zarządzanie kwestiami związanymi z wpływem Grupy na klimat jest Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych – p. Marcin Pawlicki, a od marca 2022 r. także Wiceprezes Zarządu ds. Strategii i Rozwoju – p. Lech Adam Żak. Od 20 kwietnia 2021 r. komórką odpowiedzialną w ENEA S.A. za tę sferę jest Biuro Innowacji i Transformacji Klimatycznej, powstałe na bazie wcześniej istniejącego Biura Innowacji i stanowiące część Pionu Strategii w Departamencie Zarządzania Strategią i Rozwojem Grupy Kapitałowej.
Do momentu publikacji Raportu nie ustalono sposobu nadzoru Rady Nadzorczej nad kwestiami związanymi z klimatem. Nie powołano także komitetów, do których zadań należałby monitoring i nadzór postępów w realizacji celów i zadań związanych z klimatem. Planuje się uregulowanie obu wspomnianych kwestii w toku prac nad polityką klimatyczną Grupy.
Sposoby zarządzania ryzykami i szansami związanymi z klimatem zostały zaprezentowane w sekcji Zarządzanie ryzykami niefinansowymi. Do 25 maja 2022 r. nie zostały określone wskaźniki służące zarządzaniu wspomnianymi ryzykami i szansami. Ich lista oraz docelowe poziomy zostaną zapisane w powstającej polityce klimatycznej Grupy ENEA.